Ik zie jou!

Advies & Begeleiding voor (Hoog) Begaafde kinderen en hun omgeving

Wat is (hoog)begaafdheid?

(Hoog)begaafdheid in cijfers

Hoogbegaafd ben je wanneer je een IQ hebt van 130 of hoger.

Tussen 115 en 130 ben je begaafd.

 


 

(Hoog)begaafdheid in woorden

 

Er is geen eenduidige wetenschappelijke definitie van (hoog)begaafdheid!

Kort samengevat kunnen we echter het volgende stellen:

(Hoog)begaafdheid is een verzameling van bepaalde persoonlijkheidskenmerken in combinatie met begaafdheidsfactoren die door beïnvloeding van bepaalde omgevingsfactoren zich al dan niet kunnen uiten. Dit uiten zie je in o.a. terug in het gedrag en in prestaties.

 

Maar, is dit nu alles?

Een getal? Een beschrijving? Gedrag en prestaties?
Nee. Een (hoog)begaafd kind is heel anders in zijn ‘zijn’.


Prof. Dr. Tessa Kieboom beschrijft dit heel mooi door te spreken over het ‘cognitieve luik’ en het ‘zijns luik’ (bron: Als je kind (g)een Einstein is). Zij onderscheidt in dit zijnsluik 4 verschillende delen: Het perfectionisme, het rechtvaardigheidsgevoel, de kritische instelling en hypergevoeligheid.
Op deze gebieden zijn deze kinderen dan ook wezenlijk anders.

En mijn overtuiging is, na het zien van vele kinderen, dat je vooral wanneer een kind niet goed in zijn vel zit en/of niet goed tot zijn recht komt, je dit in één of meerdere van deze gebieden ziet. Het ‘zijn’ aldaar wordt dan versterkt, vaak in een negatieve vorm.

 


Eigen interpretatie model van het zijnsluik van Prof. Dr. Kieboom, zie voor een grotere versie de button: Zijnsluik 

 

Kenmerkenlijstjes

 

Op internet en in de media circuleren vele lijstjes met kenmerken van (hoog)begaafdheid.
Het lastige van deze lijstjes is dat ze elkaar op bepaalde punten tegenspreken.
Zo kom je bijvoorbeeld tegen dat het vroeg gaan praten een kenmerk van (hoog)begaafdheid kan zijn, maar in een ander lijstje staat juist dat het laat gaan praten een kenmerk is! De reden voor deze laatste stelling zou overigens zijn dat het kind eerst zeker wil zijn dát het goed kan praten (perfectionisme?!) en zich dan pas laat ‘horen’.

In principe zul je bij de meeste lijstjes dan ook de opmerking zien staan dat het (hoog)begaafde kind niet alle eigenschappen in het overzicht hoeft te bezitten. En dat het wel vertonen van een aantal van deze eigenschappen niet automatisch betekent dat je (hoog)begaafd bent!

Het allerbelangrijkste is en blijft voor mij de persoon zelf. Het kan namelijk heel goed dat iemand met een IQ van 140 prima functioneert, lekker in zijn vel zit en goed tot zijn recht komt. Terwijl een andere persoon, met een IQ van 120 (dus officieel ‘slechts’ begaafd) zich misschien met moeite staande houdt in de dagelijkse omgeving. Dus hier geen lijstjes kenmerken, geen voorwaarde van de hoogte van een IQ, maar wel:

 

Op deze site spreek ik over (hoog)begaafdheid, dit om een herkenbare term te gebruiken.(Hoog)begaafdheid is echter géén eenduidig begrip, géén eenduidige verzameling kenmerken én zeker niet alleen de hoogte van het IQ.
Heeft u een vermoeden dat uw kind of uw leerling (hoog)begaafd is, maar twijfelt u of u hier op de juiste plek bent, neem dan contact met mij op. Wij kunnen dan samen bekijken wat ik voor u kan betekenen.